دانلود پروژه بررسی گیربکس اتوماتیک
بررسی گیربکس اتوماتیک
مقدمه
وظیفه خط انتقال قدرت(transmission)دریک سیستم انتقال قدرت به صورت مطلوب از قسمت محرک به قسمت متحرک است و در خودروها این خط انتقال قدرت توان تولیدی در قسمت موتور را با گشتاور ودور مناسب به چرخهای خودرومنتقل می کند. حال خط انتقال قدرت خود شامل قسمتهایی مانند کلاچ – جعبه دنده(گیربکس) – میل گاردان – دیفرانسیل و…می شود
کلاچ: کلیدقطع و وصل قدرت ازموتور به جعبه دنده است بدین صورت که بافشردن یک پدال (پدال کلاچ)ارتباط انتقال قدرت قطع می شود وبا آزادشدن پدال کلاچ ارتباط برقرار می شود.
میل گاردان: یک میله گردان توخالی و بلند می باشد و توان شفت خروجی گیربکس را به دیفرانسیل منتقل می کند.
دیفرانسیل: به وسیله مکانیزم چرخ دنده های خود کارهای زیر را انجام می دهد:
انتقال قدرت از میل گاردان به چرخها
تغییر مسیر انتقال قدرت به اندازه ۹۰درجه
ایجاد اختلاف سرعت دورانی در سر پیچها
باتوجه به نمودار قدرت گشتاورموتور احتراق داخلی (شکل الف) و بررسی آن متوجه می شویم که:
باافزایش دور موتور قدرت مفید موتور افزایش می یابد ولی گشتاور آن تا یک نقطه افزایش می یابد و سپس کاهش می یابد.
مقایسه کلی جعبه دنده ها
در این بخش به نحوه عملکرد جعبه دنده های مختلف از جمله جعبه دنده های معمولی – اتوماتیک و CVT (Continius Variable Transmission) و مزایا و معایب آنها و مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم با بررسی منحنی مشخصه موتور (شکل۱-۱ ) می توان به نتایج زیر رسید:
۱- وقتی توان موتور (Pe) ثابت باشد با افزایش سرعت حرکت (V) نیروی کششی (F) چرخهای خودرو کاهش می یابد
۲- وقتی نیاز به نیروی کششی (F) زیادی باشد سرعت حرکت (V) چرخها کاهش می یابد
۳- وقتی گشتاور موتور (M) حداکثر است دور موتور زیاد نمی باشد
۴- وقتی دور موتور (n)حداکثر است گشتاور موتور حداکثر نمی باشد
۵- برای آنکه هم گشتاور موتور و هم قدرت مفید در حد قابل قبولی باشد باید دور موتور در حد مطلوبی تنظیم شود
۶- برای اینکه به شرایط مختلف مسیر پاسخ مناسبی داده شود احتیاج به مبدل گشتاور می باشد تا با قدرت زیاد موتور بتواند بین نیروهای کششی چرخ و سرعت خطی آن در هر لحظه تعادل منطقی به وجود آورد.