انواع پروژه و پایان نامه های دانشجویی

کلمات کلیدی
بایگانی

نحوه عملکرد سیستم ترمز و واگن های مسافری و باری

مقدمه

به طور مقدمه سیستم ترمز هوایی (سایشی) واگن ها مورد اشاره قرار داده می شود. سیستم های مختلف ترمز واگنها از هر نوعی که باشند شامل اجزاء کلی سوپاپ کنترل (سوپاپ توزیع ) که به لوله اصلی ترمز قطار مرتبط می باشد ، مخزن فرعی هوا ،سیلندر ترمز ، اهرم بندی ، خودکار ترمز ، ادوات سایشی و … می باشند.در شرایطی که فشار هوا در اصلی ترمز و مخزن فرعی هوا برابر (حدود ) ۴۹۰ کیلو پاسکال ترمز غیر فعال می گردد. با فعال شدن شیر ترمز لکوموتیو (brake valve) جریان هوای لوله اصلی از رگولاتور برقرار و فشار هوای داخل ترمز (لوله اصلی ) کاهش می یابد. این کاهش فشار توسط شیر کنترل هر واگن حس شده و جریان هوای قشرده از مخزن کمکی هوا به سیلندر ترمز برقرار می گردد.سیلندر ترمز نیز باعث فعال شدن اهرم بندی و مکانیزم اعمال نیروی ترمزی ، که در اینجا از توضیح آن جهت اختصار صرف نظر می شود ، میگردد.

از قسمت ها و اجزائی که در عملکرد ناهماهنگ نقش دارند می توان به شیر کنترل ، سیلندر ترمز و اجزاء آن ، اهرم بندی ، چگونگی اجزاء سایشی سیستم ترمز و نیز  شرایط تماس چرخ ها و ادوات سایشی است .قبل از ورود واگنهای روسی به ایران سیستم ترمز همه واگنها از نوع استاندارد UIC ساخت شرکت کنور بود.از این نظر عملکرد هماهنگ بین واگنها روسی  به ناوگان راه آهن ایران ، با توجه به اینکه سیستم ترمز این واگنها تابع استاندارد UIC نمی باشد ، از نظر عملکرد ترمزی با واگنهای موجود هماهنگ نبوده و مشکلاتی نظیر ایجاد ضربات سنگین و شوکهای مخرب در هنگام ترمز گیری را باعث می شوند .به همین دلایل تلاش ها و پیگیری متعددی توسط افراد مختلفی در جهت رفع این مشکل معمول گشت. از جمله می توان به قراردادن اریفیس بر سر مسیر سیلندر ترمز و اندازه گیری نیروهای ضربه ای بین واگنها اشاره داشت که نتیجه مطلوبی را در بر نداشته است.

 انواع سیستم ریلی :

فونیکولار

فونیکولار یک سیستم حمل ونقل ریلی است که به منظور جابجایی در شیب های تند به کار می رود. در این سیستم نیروی مخرکه لازم برای حرکت واگن از طریق یک کابل به آن منتقل می شود. تاکنون اشکال متنوعی از این سیستم طراحی و ساخته شده که اکثر موارد دو واگن توسط یک کابل به یکدیگر متصل می شود و زمانی که یکی از واگن ها به طرف بالا می رود واگن دیگر به سمت پایین شیب حرکت می کند. نیروی وزن واگن ها ، توان مورد نیاز برای ایجاد حرکت ، کاهش می یابد. فونیکولار بر اساس نوع طراحی طیف وسیعی از سرعت ، ظرفیت ، شیب و مسافت را پوشش می دهد و انتخاب مناسب این گزینه ها کلید اصلی برای نیل به حداکثر کارایی سیستم است. فونیکولارها از دو نوع فناوری بهره می برند : یکی فناوری آسانسور ها و دیگری فناوری راه آهن به این معنی که هم از کشش توسط کابل یک واگن به سمت بالا استفاده شده و هم اینکه واگن روی ریل حرکت می کند.

منوریل های سریع السیر

در منوریل سریع السیر نیروهای الکترومغناطیسی که از موتورهای کشنده تولید می گردند وسیله نقلیه را می کشند. سیستم تعلیق این واگن ها منحصر به فرد و متفاوت با سیستم مگلو می باشد. این نوع منوریل بر خلاف سیستم مگلو دارای چرخ از نوع بدون لبه و در نتیجه حداقل اصطکاک وقابلیت پایداری بسیار بالا در قوس ها است. در سرعت های ۴۰۰ تا ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت و در فواصل ۲۴۰ تا ۸۰۰ کیلومتر انواع مختلف قطارهای سریع السیر رفتاری مشابه دارند. اما در سرعت های بالاتر از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت و با فواصل بیش از ۸۰۰ کیلومتر اشکالاتی نظیر هانتینگ (Hunting) (در سیستم های با چرخ و ریل) ، نیروهای مخالف آیرودینامیکی ( در سیستم چرخ و ریل  ومگلو ) ، اصطکاک شدید به دلیل وزن بالای قطار و تمایل به ناپایداری در سرعت های بالا ( در سیستم چرخ و ریل) و نهایتاً نیاز به توان بسیار بالا  (مگلو) وجود خواهند داشت…

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی