انواع پروژه و پایان نامه های دانشجویی

کلمات کلیدی
بایگانی

دانلود پروژه آیرودینامیک در سرعت های زیاد

شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۸ ق.ظ

آیرودینامیک در سرعت های زیاد

مفاهیم کلی و الگوی جریان یابی هوا در سرعت های موفق صوت

ماهیت تراکم پذیری

در پرواز با سرعت های پائین مطالعه نیروهای ایرودینمایکی هوا به علت این حقیقت که هوا تغییراتی در فشار را همراه با تغییرات بسیار جزیی و قابل چشم پوشی در چگالی دارد به صورا فزاینده ای ساده و راحت گردیده است به نوع جریان تراکم ناپذیر گفته می شود به این علت تغییرات فشار در هوا بدون ظهور تغییرات در چگالی صورت می گیرد مانند چنینن وضعیتی  که جریان اب وسایلات هیدرولیکی و هر مایع قابل ترکمی صورت می گیرد. لیکن در چرواز با سرعت های بالا تغییرات فشار بسیار فزاینده و با تغییرات عمده در چگالی همراه است مطالعه جریان هوا در سرعت های بالا مستلزم محاسبه و رد نظر گرفتن تغییرات چگالی است و باید توجه کرد که هوا تراکم پذیر است و خواص پذیری را خواهد داشت. عامل بسیار مهمی در مطالعه جریانهای هوا در سرعت های بالا سرعت صوت است. سرعت صوت مقداریست که در ان تغییرات جزیی و مختصری در فشار هوا رخ می دهد و این سرعت انتشار منحصرا ناشی از دمای هوا می باشد.

انواع الگوهای رفتاری جریان مافوق صوت

هنگامی که یک جریان مافوق صوت به صورت اشکارا و روشن برقرار گردید تمام تغییرات در سرعت و فشار و چگالی و جهت جریان به صورت ناگهانی و سریع در مکانهای محدود و مشخص صورت می پذیرد نواحی تغییرات جریان معمولا محدود می باشند و پدیده هایی که در ان رخ می دهد را پدیده شکل گیری موج می نمامند تمام موجهای انقباضی به صورت ناگهانی پدید می اید و هد دهنده انرژی نیز می باشند از این رو وجه تمایز رفتاری این نوع موجها رفتار ناگهانی همراه با ضربه و شوک را دارند. همه موجهای انبساطی در پیدایش انقدر سریع و ناگهانی نیستند و مانند موجهای تراکمی نیز با اتلاف همراه نیستند. انواع مختلفی از موج در پروازهای مافوق صوت می تواند به وجود اید و طبیعت و رفتار موج شکل گرفته به خطوط جریان گذرا و شکل شی ای که موجب تغییرات در جریان شده وابستگی دارد.

موج ضربه ای تراکمی مورب

در این نوع موج به محلی  توجه کنید که خطوط جریان مافوق به داخل خطوط پیشرو برگردد مانند وضعیتی در شکل ۳-۱ نمای از بغل ان مشاهده می گردد.

خطوط جریان هوایی که از درون یک موج ضربه ای مورب می گذرد تغییرات زیر را تجربه خواهد کرد.

سرعت جریان هوایی کاسته می شود سرعت و عدد ماخ در پشت این نوع موج کاهش یافته ولی هنوز جریان مافوق صوت است.

جهت جریان در طول سطح تغییر می یابد.

فشار ساکن جریان هوایی پس از این نوع موج افزایش می یابد.

چگالی جریان هوای گذرا از موج ضربه ای مورب پس از عبور از این نوع افزایش می یابد.

مقدار انرژی موجود در جریان هوایی گذرا که ناشی از جمع دو فشار ساکن و دینامیک می باشد هدر رفته و به انرزی گرمایی غیر قابل دسترسی می شود از این رو این نوع موج با اتلاف انرژی همراه می باشد.

نمونه ای از پیدایش موج ضربه ای مورب هنگامیکه یک گوه در جریان مافوق صوت قرار گیرد در این صورت موج ضربه ای مورب بر روی هر دو سطح گوه شکل می گیرد. تمایل به وجود امدن این نوع موج ناشی از اثر عملکرد عدد ماخ جریان گذرا و زاویه حمله سطوح کوه می باشد با افزایش عدد ماخ این جریان گذرا زاویه موج ضربه ای کاهش می یابد و نیز با افزایش زوایه حمله سطوح کوه زاویه موج ضربه ای مورب نیز افزوده می شود حال اگر زاویه سطوح کوه از یم مقدار بحرانی بیشتر شود موج ضربه ای  از روی لبه حمله کوه جدا خواهد شد حایز اهمیت است که به این نکته نوجه کنیم که جدایی این موج ضربه ای تولید یک جریان زیر صوت بلافاصله پس از بخش مرکزی موج می نماید…

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی